Millaisella audiovisuaalisella sisällöllä vuoteen 2020?

 
 

Vuoteen 2020 kannattaa suunnata sisällöllä, jossa on kantava tarina, ja jonka tuotannossa yhdistetään lyhyen tähtäimen markkinointitavoitteet ja pitkän tähtäimen brändinrakennus.

Myllerryksen vuosi, tämä 2019! Yleinen tuntuma meidän av-sisällöntuottajien keskuudessa on, että asiakkaiden isot tai keskisuuretkin panostukset brändinrakennukseen ovat tänä vuonna monissa tapauksissa vaihtuneet matalamman tuotantoarvon somesisältöön, jolta toivotaan lyhyen tähtäimen selkeästi mitattavaa tulosta. Pusikossa on rytissyt, kun vakiintuneiltakin toimijoilta on uudessa tilanteessa menneet jalat alta.   

Jos trendi jatkuu samanlaisena, millainen sisältö kantaa sekä asiakasta että tekijää ensi vuonna?

Monikanavaisuus ja arvon optimointi 

Uskon, että uudella kultaisella 20-luvulla porskuttavat ainakin ne tuotantoyhtiöt, joilla on vahva tarinankerronnan ja konseptisuunnittelun in-house-osaaminen, jotka ymmärtävät monikanavaisuutta ja pystyvät maksimoimaan kuvauspäivän arvon asiakkaalle. Avataanpa tätä lyhyesti.

Vaikka markkinointiviesti tuotettaisiin erityisesti someen, siihen kohdistuu aivan samoja laatuvaatimuksia kuin muuhunkin sisältöön. Luova konsepti ja tarina korostuvat, kun katsoja on koukutettava parissa sekunnissa. Tarinalla en tässä tarkoita ehyitä draaman kaaria vaan sitä, että sisältö herättää tunteita, keskiössä on tuotteen lisäksi uskottava ihminen, ja koko sisältö heijastaa asiakkaan brändin tarinaa. 

Pidemmän tähtäimen brändinrakennusta ei kuitenkaan voi jättää pelkän some-optimoidun sisällön varaan, koska some-sisällön usein matalampi tuotantoarvo voi nakertaa brändin laatumielikuvaa. Järkevät tuotantoyhtiöt ratkaisevat tämän optimoimalla kuvauspäivän arvon asiakkaalleen: tuotantoajasta tiristetään kaikki hyöty kuvaamalla sekä some-optimoitua materiaalia että brändiä rakentavaa sisältöä eri kanaviin, mielellään niin, että materiaalista riittää ammennettavaa koko vuoden tarpeisiin. 

Mitkä ovat omat havaintosi menneestä vuodesta av-viestinnän ja markkinoinnin alalla? Jatketaan keskustelua kasvokkain tai laita viestiä!

Smak Film_MI-0427-tiny1.jpg

Kirjoittaja: Markus Palmén, ohjaaja/käsikirjoittaja

Julkaistu: 12. joulukuuta 2019