k-RYHMÄN Vuoden TYÖNANTAJAkauppias 2019
Suomen K-kauppiaat ovat itsenäisiä yrittäjiä. Heitä edustava K-kauppiasliitto valitsee vuosittain Vuoden työnantajakauppiaan, jonka omat työntekijät ovat ilmiantaneet erinomaisena esimiehenä.
Smak Film sai alkuvuodesta 2020 tehtäväkseen videon kisan tuoreesta voittajasta Petri Putilasta. Briifimme oli tehdä voittajan persoonaan ja työyhteisöön keskittyvä muotokuva. Asiakas halusi videon erottuvan somevirrasta henkilökuvauksen laadulla. Smak on profiloitunut myös henkilökuvien erityisosaajana ja valikoitui yhteistyökumppaniksi tältä pohjalta. Saimme taustatyön ja toteutuksen suhteen vapaat kädet.
Onnistuneen henkilökuvan perusta on luottamus
In-house-osaamisemme on taustatutkimuksen teossa vahvaa. Käsikirjoittaja-ohjaaja Markus Palmén ja kuvaaja Matti Immonen aloittivat uransa journalismin kentällä. Kauppias Putilan henkilökuvan taustatyössä edettiin kahdella rintamalla: yhtäällä oli päästävä perille Petrin henkilökohtaisesta tarinasta, toisaalla työyhteisön elämästä ja Petrin konkreettisista esimiesteoista. Haastattelutekniikat vaihtelivat näin intiimistä henkilöhaastattelusta suuren työyhteisön nopeatempoisen arjen ehdoilla tehtyyn dokumentaariseen työskentelyyn.
Onnistunut dokumentaarinen videoprojekti rakentuu tuotantotiimin ja päähenkilön väliselle aidolle ihmisten väliselle kohtaamiselle. Päähenkilö avaa itseään ja elämäänsä aidosti ja kiinnostavasti haastatteluissa ja kameralle vain jos perusluottamus on syntynyt. Tuotannot kulkevat usein tiukalla aikataululla, ja tämä luottamus on rakennettava lyhyessä ajassa. Päähenkilön kanssa vietettävä aika kannattaa mahdollisuuksien rajoissa maksimoida ja tarpeen tullen unohtaa, että ollaan niin sanotusti työhommissa. Käsikirjoittaja-ohjaaja Markus P ja kuvaaja Matti tapasivat Petrin kahdesti ennen kuvauksia: ensimmäisen kerran teknisellä scoutilla kaupassa ja toisen kerran Petrin kotona haastattelussa ja voice-over-äänityksessä. Yhteiset lounastelut ja huulenheitto aamukahvipöydässä olivatkin aidon tutustumisen kannalta näissä tapaamisissa yhtä tärkeää - ja mukavaa - kuin vaikkapa haastatteluhetket.
Hyvä muotokuva näyttää valot ja varjot
Petrin yksityisen ja julkisen minän kerrontalinjojen tasapainottaminen oli sisällöllisesti projektin kimurantein haaste. Videon täytyi viime kädessä kuitenkin keskittyä Petrin esimiestaitoihin osuakseen tarkasti asiakkaan viestintätavoitteisiin: kerroimme Petristä siis ensisijaisesti ammattinsa kautta, vaikka myös kauppiaan kasvuvuosia sivuttiin. Leikkauspöydän lattialle putoili mielenkiintoisia yksityiskohtia Petrin elämän varrelta, mutta lopputuloksen kannalta se kannatti. Uskomme, että onnistuimme luomaan elokuvallisen, täysverisen henkilökuvan valoineen ja varjoineen, joka vie katsojaa inspiroivaan ja yllättäviinkin fyysisiin ja henkisiin maisemiin.
Henkilökuva ei ole kiinnostava tai uskottava ellei siinä lähestytä myös kipukohtia. Vastuullisessa kauppiastyössä jaksaminen ja työn sovittaminen muuhun elämään nousivat Petrin tarinassa suurimmiksi haasteiksi. Tarinassa nähdään myös Petrin keinot haasteiden voittamiseksi. Hyvinvointi on Petrin esimiestyön ydintä: ”Onnistuminen on hyvinvoinnin sivutuote”, kuuluu vuoden työnantajakauppiaan motto.
Asiakas: Jaakko Mäntyranta, K-kauppiasliitto
Kiitokset: Petri Putila ja koko Lahden K-Citymarket Paavolan henkilökunta
Tuotanto: Smak Film
Tuottaja: Markus Mutanen
Käsikirjoitus ja taustatutkimus: Markus Palmén
Ohjaaja: Markus Palmén
Kuvaus ja leikkaus: Matti Immonen
Äänisuunnittelu ja musiikki: Viljami Mehto